Felhasználói név:
Jelszó:

Fórumozni szeretnél?
Ha szeretnél a fórumba írni, küldj egy levelet az oldal webmesterének, aki küldeni fog egy belépési kódot!
2012.09.26.
a különböző golfkorongokról ...
Mivel a disc-golf.hu olvasótábora folymatosan bővül, itt az ideje annak, hogy szülessen egy bejegyzés arról is, hogy mit kell tudni a golfkorongokról, mi a különbség az egyes korongok között, stb.

Szigorúan csak kezdőknek, vagy érdeklődő(bb) haladó(bba)knak!

Ez a bejegyzés egy picit leegyszerűsítve, de mégis szakmailag átfogó módon járja körül a golfkorongok témakörét, és nyújt talán segítséget abban, hogy mikre kell/lehet odafigyelni egy golfkorong kiválasztásakor.

Ahogy a rendes golfban különböző szituációkban az ember különböző ütőket használ, itt is minden játékhelyzethez van egy arra alkalmas korong. Azt, hogy az adott játékhelyzet milyen azt alapvetően a szél/időjárási viszonyok, a célpont távolsága, és a tervezett repülési útvonal határozza meg. Pl. erős ellenszélben egy 50 méterre levő célpontra más korongot dobok, mint erős hátszélben, ha valamit jobbról kell megkreülni, akkor más korongot dobok, mintha balról kellene megkerülni, egy 150 méterre levő célpontot megközelíteni próbálok, amíg egy 5 méterre levő célpontot pontosan el akarok találni, és ehhez más korong kell, stb.

"Rendes" golfkorongokat nagyon sok féle gyártó gyárt, de van 4-5 olyan cég, akiknek a világszintű piaci részesedése 90-95% körül van: discraft, innova, gateway, latitude 64, discmania (ha valaki lemaradt, akkor bocs). Az egyik és a másik gyártó között pontosan ugyanaz a különbség, mint egy Adidas meg egy Nike futócipő között, nem lehet azt mondani, hogy az egyik jobb, mint a másik... A Nike is csinál ilyen gumiból, meg olyan légtalpakkal, ilyen formájú cipőket, és az Adidas is csinál egy kicsit másfajta gumiból, más varrással, stb futócipőket. Nem ez a fontos: lehet rajtam akármilyen cipő, Usain Boltot soha nem fogom lefutni, sőt ő még strandpapucsban is sokkal gyorsabb nálam. Így annaka boncolgatásától, hogy melyik korongot ki gyártja, attól most eltekintenék.

Alapvetően 3 féle korongot különböztetünk meg, az alapján, hogy az célpont milyen távolságra van:

-          vannak DRIVER korongok, amelyekkel jellemzően 60 (kezdő)- 150 (profi) métereseket szoktak dobni,

-          vannak MIDRANGE vagy APPROACH korongok, amelyekkel a 20-100 métereseket dobnak, és

-          vannak PUTTER korongok, amelyekkel kifejezetten a kosárra történő rádobást csinálják, 20 méteren belülről (de persze valaki dobhat DRIVER koronggal is célba a végén ha ahhoz van kedve..)

Az egyes típusokban a korongok közötti különbséget a 4 alapvető repülési tulajdonságukban levő eltérések jelentik. Fontos, hogy az itt részletezett repülési tulajdonságok közötti különbségek nagyon látványosan érvényesülnek (azaz még egy teljesen kezdő is érzi a különbséget) a DRIVER korongok esetében, a MIDRANGE korongok esetében kevésbbé, de még egy kezdő által is halványan érzékelhetően, és a PUTTER korongok esetében szinte csak a profik érzik a különbségeket.

Továbbá fontos, hogy a lent írt irányokat egy teljesen vízsszintesen eldobottt jobbkezes fonák dobás esetében kell értelmezni, azaz a korong repülés közben az órajárás szerinti irányban pörög ha felülről nézem. Balkezeseknél, illetve jobbkezes tenyerest dobóknál minden lenti irány fordítva érvényesül. Tehát:

-          sebesség / speed: azaz milyen gyorsan repül a korong. Értelemszerűen minél vastagabb annál nagyobb a légellenállása, és annál lassabban repül, azaz ugyanazzal az erővel eldobva kisebb távolságot tesz meg. A sebességet egy 1-13-as skálán osztályozzák, a DRIVER korongok 7-13-as sebességűek, a MIDRANGE korongok 3-7 sebességűek, és a PUTTERek jellemzően 1-3 közöttiek. A gyorsabb korongok messzebb mennek, ugyanakkor nagyobb erő szükséges ahhoz, hogy kihozzuk belőlük ezen tulajdonságukat.

-          jobbra fordulás nagysebességnél / high speed turn: itt fontos minden golfkorongnak egy alapvető repülési tulajdonságát megemlíteni. Ha lelassul a pörgésük illetve a sebességük, akkor leesnek balra. Mindig. Még akkor is ha az elején jobbra mentek. Persze ha nagyon alacsonyan repülnek, akkor sokszor nincs „idejük” balra menni, mert előbb esnek le a földre annál, hogy elkezdjenek balra repülni.  Azonban:amikor gyors a pörgésük és a sebességük, akkor hajlamosak jobbra menni. Ezen tulajdonságukat -4 és +1 közötti skálán értékelik, ahol egy -4-es korong nagyon hajlamos a jobbra fordulásra nagy sebességnél, a +1-es szinte meg egyáltalán nem fordul jobbra nagysebességnél (csak talán nagyon nagy sebességnél, amit csak nagyon profik tudnak elérni). Még valami: ellenszélben ezek a tulajdonságok karakteresebben érvényesülnek. Azaz, ellenszélben egy -2-es korong is lehet annyira fordulékony, mint szélcsendben egy -4-es, és hátszélben egy -4es korongot is erősebben kell megdobni, hogy a fordulási hatást elérjük.

-          balra fordulás lassú sebességnél / low speed fade: ahogy fent írtam, minden korong ha lelassul vagy eleve lassan megy, akkor balra repül, feltéve ha van rá ideje, és nem ér azelőtt földet, hogy el tudja kezdeni ezt csinálni. Ezt a tulajdonságot 0 és 5 között értékelik, ahol a 0-s korong gyakorlatilag egyáltalán nem repül a végén balra (csak nagyon a legeslegvégén, amit általában nincs ideje kivárni és leesik a földre), az 5-s pedig gyakorlatilag eldobás után elkezd agresszívan balra repülni. A két fordulási tulajdonságot együttesen szokták stabilitásnak is hívni, ahol egy korong annál stabilabb (stable, overstable) minél magasabb a két fordulási értéke, és annál instabilabb (less stable, understable), minél alacsonyabbak a fordulási értékei.

-          siklás / glide: ez a korong azon tulajdonsága, hogy mennyi levegőt tud maga alá beszorítani, azaz mennyire tud fennmaradni a levegőben. 1-6-ig osztályozzák ezt az értéket, minél nagyobb a glide érték, annál hajlamosabb arra a korong hogy még tovább siklik a levegőben

 

Egy profi játékos nem attól profi, hogy van a táskájában 25 különböző korong különböző helyzetekre, hanem attól, hogy a pár darab különböző korongját (max 3-4 driver, 2-3 midrange és jellemzően egy vagy kettő féle putter) megtanulja úgy használni, hogy azokkal minden helyzetet meg tudjon oldani. Ez azt is jelenti, hogy extrém esetben pl. van úgy, hogy úgy dönt, hogy egy 100 méteres dobáshoz is  a PUTTER korongját választja.

Kezdőként az alábbiakra érdemes odafigyelni korongválasztásnál. Mivel  két fordulási tulajdonság csak nagyobb erővel történő eldobás esetén jön ki, kezdőként  - akikről azt feltételezzük, hogy még nem tudnak olyan erővel dobni, olyan erővel megpörgetni a korongot - érdemes az elején minél alacsonyabb low speed fade és high speed turn értékű és minél magasabb glide értékű DRIVER és MIDRANGE korongokat választani. Az én értelmezésemben egy kezdőnek bőven elég ha van egy ilyen szettje: :

-          egy darab instabil, minél nagyobb sebességű DRIVER

-          egy darab instabil, vagy közepesen stabil MIDRANGE

-          és kettő darab PUTTER, de ebből nyugodtan lehet több is  (azért több, mert a befejező dobás, azaz a putt a játék legfontosabb része, így ezt kell a leginkább gyakorolni, de erről majd később)